Rolul mixului de marketing in vanzarea de locuinte

Marketingul e unul din cei mai importanti factori, care pot conduce la success sau faliment, fie ca vorbim de servicii de consultanta imobiliara sau dezvoltare rezidentiala. Sa incepem cu serviciile.

Multi jucatorii din aceasta piata isi imagineaza ca mixul de marketing se rezuma la doua anunturi platite si trei gratuite. Daca dorim sa avem success, ar trebui sa regandim sistemul incepand de la bazele marketingului.

De prin anii 1960, cand au fost mentionati prima data de catre Jerrome McCarthy, mai tarziu preluati de Neil Borden si popularizati ulterior de catre  Philip Kotler cei 4P (Pret, Produs, Promovare si Plasament) au stat la baza mixului de marketing. Ulterior, cei 4P au ajuns 5, respectiv 7 si saga continua cu nenumarate modele mai simple sau mai complicate.

In imobiliare, pentru a putea construi un mix eficient si coeerent, consider ca avem cel putin 5P: Produs, Pret, Promovare, Plasament si Oameni (People). Fie ca ne uitam la servicii, fie ca analizam dezvoltarile imobiliare, acesta ar trebui sa fie modelul de baza in conceperea mixului de marketing.

5p

Piata imobiliara locala, in general (cea rezidentiala, in particular), este o piata imatura, dezvoltata mai mult pe baze instinctuale, de catre jucatori fara o experienta considerabila in acest domeniu. Nici nu ar avea cum sa fie altfel, dat fiind ca avem o istorie de mai putin de 15 ani (daca luam anii 2000 ca si referinta pentru dezvoltarile private, moderne) din care trei ani de boom, bazat pe tranzactii speculative si sase ani de recesiune. Astfel, se nasc intrebarile: cu ce am ramas dupa toata acesta experienta, ce am invatat din insolventele si falimentele dezvoltatorilor, cum ne imbunatatim activitatea astfel incat sa putem livra servicii si produse mai bune potentialilor cumparatori?

Singurii care au dezvoltat in perioada de criza au fost tot antreprenorii romani, care au gandit produse “adaptate” (si aici putem discuta despre pret, zona, produs) noii realitati economice. Au profitat (poate chiar prea mult) de programul guvernamental Prima Casa si au construit pana la mii de apartamente sau au avut curaj si viziune si au construit proiecte de mici dimensiuni, cu o arhitectura remarcabila, in zone foarte bune din oras.

In ceea ce priveste serviciile de consultanta imobiliara, observam o piata extrem de segmentata, fara jucatori importanti care sa fi luat cota de piata. Peste 80% dintre tranzactiile incheiate prin agentii imobiliare implica agentii mici, de cel mult cinci persoane sau PFA-uri, iar trendul ramane acela de a creea hub-uri de agentii foarte reduse ca si personal.

Iata de ce cred ca prin intelegerea mixului de marketing, am putea imbunatati cate ceva. Atat prestatorii de servicii, cat si dezvoltatorii imobiliari, vor putea pleca de la nevoile potentialilor cumparatori si creea produse competitive, care sa le genereze potential de business pe termen lung, nu doar doi-trei ani.

Imi doresc ca acest demers sa fie unul comun, bazat pe schimb de idei intre toti actorii pietei rezidentiale. Cred ca singura solutie o reprezinta dialogul intre toate partile implicate, de la dezvoltatori si investitori, la arhitecti, constructori, consultanti fiscali, juridici si imobiliari, astfel incat fiecare sa-si inteleaga rolul in acest proces in care clientul final, cumparatorul, e rege.

Anul 2015 va fi unul cu o importanta semnificativa pentru piata imobiliara. Acum se va vedea daca suntem pregatiti sa facem mai mult pentru consumator. Vom iesi in continuare cu aceleasi produse si servicii neadaptate, pentru ca „asa am visat eu, azi noapte”, sau cu cele in care consultantii din turnurile de fildes, fara nici un fel de experienta in tranzactionarea de zi cu zi, faceau confuzie intre dorinta si nevoie sau vom gandi produse cu imaginea clientului in minte.

Va intra in dictionarul nostru calitatea locuirii sau vom tranzactiona in continuare metri patrati? Clientii vor avea parte de servicii de calitate sau de taximetristi imobiliari? Schimbarea incepe cu fiecare dintre noi, cu ceea ce facem zilnic in businessul nostru.

Georgian Marcu - Green Angels - Real Estate with a flair for Style

Acest articol este scris de catre:  Georgian Marcu, Consultant & Owner
Green Angels – Real Estate with a flair for Style
Certified Residential Specialist ®
Mobile: 0040 747 774 714
Email:

 

Georgian Marcu

Georgian Marcu, Consultant & Owner
Green Angels – Real Estate with a flair for Style
Realtor® & Certified Residential Specialist ®
Mobile: +40 747 774 714
Email:

Ce am mai scris