MANUAL DE UTILIZARE – DESIGNER

Locuintele fara amenajari interioare sunt ca revistele fara fotografii. Si pentru ca intelegem importanta designului pentru cititorii nostri, ne-am hotarat sa invitam un specialist in domeniu, care ne va furniza constant cele mai importante informatii: Alupoaei Constantin – Izzi Design

„De ce? De ce, ce? De ce ai nevoie de un designer? Aceasta a fost formularea despre continutul articolului, primita prin telefon, fiind la volanul masinii si aproape sa fiu incalecat de un autobuz. Hilaritatea situatiei, e ca toate obiectele ce au contribuit la actiune: telefonul, automobilul, autobuzul plus haina soferului ce-mi zambea, sunt concepute de designeri. Produsele competitive si banale, sunt gandite de designeri (nu bag mana in foc pentru- made in China). Si totusi de ce am ”dom’le” nevoie de un “dizainerist”? Pentru a nu mai vedea pe o strada case roz, mov ori portocalii, pentru a nu mai cumpara mobila din PAL gandita si produsa de un subinginer in garajul socrilor, pentru a sti ce culoare ori tapet sa pui pe perete, fara influenta unor reviste de amenajari mediocre, pentru a construi sau a sparge dupa arhitecti, pentru a avea pe cine sa dai vina cand gasca iti spune ca e nasol, chiar daca tie iti place, etc. Concluzia e c-asa e normal, d-aia!

Apropo de arhitecti, o tanti arhi spunea serioasa intr-un interviu: designerii sunt artisti ratati care nu stiu sa deseneze. Da draga, dar oare arhitectii care fac totul, casa, mobila plus gradina, sunt copii lui Dumnezeu, geniali ori lacomi? Din pacate, strachina e mica iar altii incep sa muste. Ca si in povestea cu omul rosu, fereste-te de cel ce iti vine cu un print 3D, nu poate desena si sti tot.

Discernamantul tau, apropo de oferta de culori, finisaje, preturi, forme ce se pot combina la infinit, trebuie influentat de un designer. Asta tocmai pentru a limita dialogul de genul – o vreau si pe asta plus asta!; dar oare asta?; oare cu ailalta cum ar fi?; ori multe alte replici ce arata indecizia ta. Un designer te va intreba, apoi iti va recomanda iar la final iti va justifica.

Impresia de meserie de gulere roz, prost inteleasa de vedetute ce isi declara ca hobby designul interior, e doar in filme. Repet – design interior si de produs (mobilier) tocmai pentru a le delimita de vestimentar si grafica.

Am avut ocazia de a asculta confesiuni despre amenajari de la asemenea oameni care au jurat ca nu o vor mai face. Ideea de shopping la mall pentru o vaza sau un covoras e sublima. Dar ia stai tu pe santier cu muncitori care nu aud, nu vad, nu gandesc, ia mergi tu la producatori si importatori care considera ca iti fac tie o mare favoare, cu toate ca tu ii platesti. Ia simte tu consistenta prafului de gips-carton plus rumegus. Ia stai sa gandesti si sa proiectezi detalii, care daca ar lipsi ar face o casa la fel de frumoasa ca o femeie nefardata. Ia! Dupa, o sa constati ca gulerul iti arata gri-negru (iar parul alb). Altii au ales asta ca meserie, si chiar le place. In Romania. Se cheama designer. Beneficiarul de multe ori te apeleleaza cu “dom` arhitect” ori inginer si asa realizezi- UAU am trei calificari cu o singura diploma. Cool! Fiecare alege o cale, asa cum dentistul care iti face dintii, asa cum lenesii intra in politica, ori mecanicul care cica iti repara masina. Si ca sa nu fii suparat pe mine iti zic un mare secret: FIECARE DIN NOI ESTE UN DESIGNER, DEOARECE FIECARE ISI PROGRAMEAZA SI ORDONEAZA VIATA.

Ori despre partea materiala, vorba Adelei Parvu (redactor sef)- sa scrii de aia care isi cumpara o cada de 2000 de euro-, dar cand tu le ceri jumatate pentru a le amenaja palatul, dau ochii peste cap. Nu are rost, ar rosi prea multi. Cine stie, stie. Speram in evolutia catre normal, unde fiecare isi va face treaba!

Concep amenajari, proiectez si construiesc mobilier, dar ma bucur, ca se deschide primul magazin IKEA. Cine a vazut si retine scena din filmul Fight Club intelege fenomenul. Am cataloage din `97, am trimis clienti la Budapesta cu hartiuta in mana si stiu ca voi folosi, ca un simplu decorator, produsele lor. Producatorii m-au blamat gandind la concurenta pe care ei o vor face. Fals! Concurenta te dezvolta. E bine ca tu ai de unde sa cumperi design 100%, accesibil, ca alternativa la alti vanzatori, ce deja disperati, arunca pe piata promotii peste promotii.

Vestea proasta acum apare. Zicala cum ca: tot romanul se pricepe la fotbal, politica si constructii, de asta ne merge prost, se va vedea si aici. Afara, perceptia brandului e una de marca populara, produse accesibile ca pret, cu design elaborat, usor de montat si transportat. La noi parcarea va fi plina de Tuareguri, Q7 ori alte fite. Va fi subiect trendy de discutie cateva saptamani, prin cluburi. Dezamagirea va veni cand vor vedea ca lampa ori balansoarul cumparat, nu armonizeaza cu persanul sau scafa pe trei nivele, ori multe altele din casa. Simplitatea lor le transforma in vulgar “mandretea” casei. Pot cumpara jumatate din produse – asta nu ii va ajuta, deoarece trebuie sa stie CUM, UNDE si DE CE le pun acolo.

Uite, de asta ai nevoie de designer, sa iti explice ce inseamna eclectic sau minimalism.

Gata!

Sper  ca scurta mea polemica ti-a raspuns la intrebarea: de ce? si in aceiasi nota gri optimista te invit sa citesti episodul doi. Daca mi se va mai permite iti voi vorbi despre cum se face design de produs pe plaiuri mioritice.

Fara ironie spun : Buna dimineata- Romania !

 Constantin Alupoaei- designer

Acest articol a fost publicat in revista Casa si Gradina

Georgian Marcu

Georgian Marcu, Consultant & Owner
Green Angels – Real Estate with a flair for Style
Realtor® & Certified Residential Specialist ®
Mobile: +40 747 774 714
Email:

Ce am mai scris